Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

ΘΕΜΑ :
Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Φώτη Κουβέλη, στο Real FM και τη δημοσιογράφο, Κάτια Μακρή.

Διαβάζοντας όλες αυτές τις δηλώσεις των Ευρωπαίων αξιωματούχων περί της απομείωσης του χρέους και του πότε θα γίνει αυτή η συζήτηση, τι καταλαβαίνετε ότι έχουν στο μυαλό τους; Τι τελικώς εκτιμάτε ότι θα γίνει. 

Κοιτάξτε, η προσπάθεια πρέπει να υπάρξει για να διαμορφώσει όρους και προϋποθέσεις ώστε να μην χρειαστούμε ως χώρα νέο πακέτο βοήθειας, δάνειο δηλαδή, γιατί αυτό θα σημαίνει ένα νέο μνημόνιο ανεξάρτητα από τον χαρακτηρισμό του και παράταση της αυστηρής εποπτείας. Κα. Μακρή, οι προτάσεις μας για τη χρονική επιμήκυνση του δημόσιου χρέους και κυρίως για τη μείωση των επιτοκίων, φαίνεται ότι αποτελούν κοινό τόπο. Η αντιμετώπιση του ζητήματος στη βάση της απόφασης της 27/11/2012, φαίνεται πως δεν αρκεί. Απαιτείται περαιτέρω περικοπή του χρέους, εξέλιξη που δεν βρίσκει  σε πρώτη προσέγγιση ευήκοα ώτα. Χρειάζονται ευρωπαϊκά εργαλεία, δηλαδή μια ευρύτερη προσπάθεια της χώρας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο όπου οι λύσεις που προτείνουμε θα αφορούν όλες τις χώρες. Υπάρχουν δυσκολίες, οι Ευρωπαίοι αυτή την ώρα αμφιταλαντεύονται εξ ου και η αντίφαση και η διαφορετικότητα των διαφόρων δηλώσεων των θεσμικών παραγόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και βεβαίως πρέπει να γίνει ανάληψη του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών από τον γνωστό οργανισμό, τον ESM. 


Λέτε λοιπόν να μην προσμετρώνται στο δικό  μας χρέος αυτά αλλά να πάνε στον ESM. 

Ναι, κάτι τέτοιο θα μείωνε το ελληνικό χρέος  κατά 30 έως 40 δις ευρώ, κατά το μέγεθος δηλαδή της συμμετοχής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Αυτό βέβαια θα ισχύσει στο πλαίσιο της τραπεζικής ένωσης για την Ισπανία. Η αναδρομικότητα και για την Ελλάδα οφείλει και πρέπει να είναι στο πακέτο των ελληνικών διεκδικήσεων. 


Να το βάλουμε λοιπόν στο τραπέζι και  να απαιτήσουμε να γίνει κουβέντα επ' αυτού. Πιστεύετε ότι η τελική λύση θα δοθεί το καλοκαίρι;

Εκτιμώ πως ναι, μετά τις Ευρωεκλογές 




Η συζήτηση θα ξεκινήσει όμως, τον Απρίλιο, όπως ενδεχομένως θα θέλαμε εμείς;

Νομίζω ότι υπάρχουν δυνατότητες να ξεκινήσει και πρέπει να ξεκινήσει, όσο εκτιμώ ότι και θα ξεκινήσει. 

 Η Ελληνική Οικονομία , με δεδομένο το πρωτογενές πλεόνασμα, αν τουλάχιστον είναι έτσι όπως  τα λέει ο κ. Σαμαράς , πάει καλύτερα. Εκτιμάτε ότι είναι αυτό ένα εφόδιο στα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης για να βάλει τους δικούς της όρους και τη δική της πρόταση στο τραπέζι;

Το πρωτογενές πλεόνασμα ανεξάρτητα από το ποσό στο οποίο θα διαμορφωθεί είναι ένα υπαρκτό μέγεθος. Και τούτο ανεξάρτητα από το γεγονός πως έχει προκύψει. Διότι έχει προκύψει από αφόρητες περικοπές ή από το γεγονός της μη καταβολής οφειλών εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου στο εσωτερικό της χώρας. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο αυτό το πρωτογενές πλεόνασμα έχει αρχίσει και συγκροτείται. Επαναλαμβάνω ότι ανεξάρτητα από το ύψος του είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να αναδείξει η χώρα για να καταδείξει πέρα από τα τεράστια λάθη τα οποία υπήρξαν με το μνημόνιο ή τα μνημόνια, τις θυσίες του ελληνικού λαού. Το πρωτογενές πλεόνασμα πρέπει να κατανεμηθεί στις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, να κατανεμηθεί  με τρόπο ο οποίος θα αντιστοιχεί και σε μία πράξη δικαιοσύνης και βεβαίως να μην κατανεμηθεί στη βάση προεκλογικών στοχεύσεων. 

Ναι, το οποίο όλοι βεβαίως φοβόμαστε ότι θα γίνει. Όταν λέτε σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες γιατί δυστυχώς κ. Κουβέλη πάρα πολύς κόσμος πια ανήκει σε αυτές ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, εννοείτε χαμηλοσυνταξιούχους, εννοείτε στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες δηλαδή να είναι στοχευμένη η διανομή του; 

Πρέπει  να είναι στοχευμένη η κατανομή του όποιου πρωτογενούς πλεονάσματος.

Έχουμε δύο κρίσιμες εκλογικές αναμετρήσεις μπροστά, οι ευρωεκλογές και οι δημοτικές περιφερειακές. Καταρχήν θέλω να σας ρωτήσω εσείς συμφωνείτε με αυτή την αλλαγή των ευρωεκλογών, το σταυρό προτίμησης για την επιλογή υποψηφίων;

Κοιτάξτε ο τρόπος με τον οποίο έγινε αυτή η ρύθμιση αναφορικά με το σταυρό προτίμησης, αμέσως προκαλεί το ερώτημα "γιατί;". Και η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι υπήρξε μία επιλογή προκειμένου να διευθετηθούν εσωκομματικά ζητήματα και της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, διότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται όλο το θέμα είναι ένας τρόπος ευκαιριακός, ένας τρόπος αποσπασματικός που δεν αντιστοιχείται με εκείνο που πραγματικά πρέπει να ισχύει για τη διαμόρφωση ενός εκλογικού  συστήματος για τις ευρωεκλογές. Υπάρχει θεσμικά η δυνατότητα και της δημιουργίας νέων εκλογικών περιφερειών για τις ευρωεκλογές, υπάρχει η θεσμική δυνατότητα και για τον σταυρό αλλά υπάρχουν και άλλα τα οποία απουσιάζουν. Για φανταστείτε πώς θα εξασφαλίσει κάποιος την επικοινωνία του με το εκλογικό σώμα σε μια και μόνη περιφέρεια. Βεβαίως έχω την εκτίμηση ότι ακόμη και η διαμόρφωση εκλογικών περιφερειών, γιατί ακούγεται και συζητείται και αυτό.



Ναι, μάλλον εγκαταλείπεται λένε  οι τελευταίες πληροφορίες. 

Κοιτάξτε πρέπει να εγκαταλειφθεί όχι μόνο γιατί απουσιάζουν τα θεσμικά αντίβαρα, αλλά κυρίως διότι μια τέτοια ρύθμιση έχω τη συνταγματολογική και πολιτική εκτίμηση ότι αφορά στον πυρήνα του εκλογικού συστήματος. Κατά συνέπεια μια τέτοια ρύθμιση απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία στη Βουλή, δηλαδή 200 ψήφους, για να ισχύσει αμέσως. Διαφορετικά  θα ισχύσει για τις μεθεπόμενες εκλογές. 


Ακούω τις επιφυλάξεις σας για το σταυρό. Θα ψηφίσετε το νομοσχέδιο όταν έρθει στη Βουλή;

Έχουμε εκφράσει την αντίθεση μας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλήςκαι θα το καταψηφίσουμε. 


Τι προτίθεστε εσείς να κάνετε; Θα είναι και ο κ. Ψαριανός και ο κ. Παπαδόπουλος στο Ευρωψηφοδέλτιο σας;

Θα επιδιώξουμε να έχουμε υποψηφιότητες με αναγνωρισιμότητα οι οποίες θα εκφράζουν και αυτό τον συγκροτούμενο τρίτο πόλο, τον προοδευτικό πόλο. Θέλουμε να εκφραστούν και οι συμπαρατασσόμενοι με τη ΔΗΜΑΡ στο πλαίσιο της συγκρότησης του χώρου που προανέφερα. 


Άρα να υποθέσω ότι στο ευρωψηφοδέλτιο σας θα είναι για παράδειγμα και ο κ. Καστανίδης, θα είναι και ο κ. Μπεγλίτης, θα είναι και η κα. Κοππά, η οποία διέρρηξε τις σχέσεις της με το ΠΑΣΟΚ μόλις χθες;

Απέχω αυτή την ώρα από την ονοματολογία. Εκείνο το οποίο καταγράφω όμως ως πολιτική θέση είναι ότι το ευρωψηφοδέλτιο μας θέλουμε να εκφράζει και αυτή τη συμπαράταξη την οποία συγκροτούμε εξασφαλίζοντας την παρουσία προσώπων με θετικό αποτύπωμα στην ελληνική κοινωνία  και στην ελληνική πολιτική ζωή. 





Τώρα να πάω στις δημοτικές. Στηρίζετε τον κ. Καμίνη. Οι πρώτες δημοσκοπήσεις, στην αφετηρία βεβαίως της κούρσας, δείχνουν ένα προβάδισμα του κ. Καμίνη. Εκτιμάτε πως μπορεί να το διατηρήσει;


Ο κ. Καμίνης και οι συνεργάτες του, το ψηφοδέλτιο του υπηρετούν τη χειραφετημένη αυτοδιοίκηση. Χειραφετημένη από κόμματα και κεντρικές εξουσίες. Και νομίζω ότι έχουν καταγράψει σημαντικά αποτελέσματα στην κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Αθήνας. Έχω επίσης την εκτίμηση κα. Μακρή ότι το αποτέλεσμα των αυτοδιοικητικών εκλογών δεν θα είναι ταυτόσημο, αντιθέτως θα απέχει πάρα πολύ από το εκλογικό αποτέλεσμα της κάλπης, της κομματικής κάλπης για τις εθνικές εκλογές που έγιναν το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Έχω την εκτίμηση ότι οι πολίτες αναζητούν αυτοδιοικητικά σχήματα και πρόσωπα τα οποία διακρίνονται από την αξιοσύνη τους, από την αποτελεσματικότητα τους, από την χρηστότητα και τη διαφάνεια τους και αυτό το υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο και ο κ. Καμίνης και το ψηφοδέλτιο του.