Λεβεντιές τύπου "του Έλληνος ο τράχηλος ..." δεν περνούν σήμερα
Ο ανασχηματισμός δεν είναι στην ατζέντα μας
Δημήτρης Χατζησωκράτης, Συνέντευξη στον Β. Παπαδημητρίου, Επενδυτής, 01/12/2012
Θέματα Επικαιρότητας
Κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης
Άρθρα
Ειδήσεις
- Έχετε μια θετική αποτίμηση για την πρόσφατη ευρωπαϊκή συμφωνία που, όμως, ενέχει και γκρίζες ζώνες, όπως το θέμα της επαναγοράς ομολόγων. Τι θα γίνει αν δεν πετύχει;
Έχουμε όντως μια θετική αποτίμηση για την απόφαση της 27ης Νοεμβρίου. Μέσα σε όλη αυτή την πεντάμηνη συνεχή αμφισβήτηση και την αγωνία για το αύριο της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας υπάρχει … ένα χαμόγελο. Η διασφάλιση της διετούς επιμήκυνσης του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής από το 2014 στο 2016 και κυρίως η αποδέσμευση των δόσεων για τα 43,7 δις, με πρώτη αυτή των 34,4 δις ως τη 13η Δεκεμβρίου, καθώς και η συμφωνία για όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε το 2020 το ελληνικό χρέος να φτάσει πολύ κοντά στο –ούτως ή άλλως αυθαίρετο- ποσοστό του 120% του ΑΕΠ, παρέχουν αναμφισβήτητα την αναγκαία ανάσα και ανοίγουν την προοπτική αναθέρμανσης της οικονομίας.
Δεν θεωρώ την αγορά των ομολόγων ως γκρίζα ζώνη. Τέτοια θα ήταν αν είχε υπάρξει συμφωνία να επαναγοραστεί το σύνολο του χρέους που κατέχουν οι ιδιώτες, σήμερα ύψους 63,7 δις ευρώ. Τώρα με τα, εντελώς πεπερασμένα, 10 δις η «επιχείρηση επαναγοράς» ομολόγων τριπλάσιας τουλάχιστον αξίας, σε τιμές όχι μεγαλύτερες αυτών της 23/11/12 μπορεί να στεφθεί από επιτυχία μια και τα πλέον επιθετικά hedge funds, και όχι μόνο αυτά, θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να καταγράψουν μεγάλα κέρδη, από την αγορά ως την πώληση, πάνω από 10 ή/και 15 λεπτά, σε κάθε ευρώ απόκτησης ομολόγων! Την «ευκαιρία» αυτή δεν θα θελήσουν να την αφήσουν στα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας, όπως εντελώς κινδυνολόγα εμφανίζεται από μερίδα του τύπου και τα κόμματα της αντιπολίτευσης!
Δεν διαβλέπω για τον λόγο αυτό καμία περίπτωση αποτυχίας!
-Η επιτήρηση είναι ανεκτή;
Για ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα ουσιαστικής συνέχισης της δανειοδότησης της χώρας αλλά και διευθετήσεων, που σε βάθος χρόνου οδηγούν σε μείωση χρέους περίπου 40 δις ευρώ, θα ήταν εντελώς παράδοξο να μην υφίστανται μηχανισμοί ελέγχου και αυτοελέγχου της εφαρμογής των συμφωνιών! Οι παλιές λεβεντιές του τύπου: «του έλληνα ο τράχηλος ζυγό δεν υποφέρει» δεν έχουν θέση σήμερα. Είδαμε που μας έχουν οδηγήσει! Προτιμώ συμφωνίες για εφαρμογές συγκεκριμένων προγραμμάτων, συνεργασία για αξιόπιστες λειτουργίες και θεσμούς ελέγχου για αξιολόγηση, διόρθωση και επανακαθορισμούς στόχων μαζί με τους εταίρους- δανειστές.
Τώρα πλέον- και αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα- θα δοθεί και ο απαραίτητος χρόνος ώστε η κυβέρνηση να μπορέσει να ασχοληθεί με ένα Στρατηγικό Σχέδιο Ανάκαμψης και παρέμβασης σε τρία επίπεδα, όπως άλλωστε απορρέει και από την Προγραμματική Συμφωνία των τριών κομμάτων. Δηλαδή, την αναπτυξιακή ανασυγκρότηση με κοινωνική προστασία, την πάταξη της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, τις αλλαγές- εξυγίανση στο πολιτικό σύστημα και αναδιοργάνωση του κράτους- δημόσιας διοίκησης.
-Φορολογικό Νομοσχέδιο: κόλαφος ή ελάφρυνση; Είστε από τους συνδιαμορφωτές του. Ο κόσμος αδυνατεί, πλέον, να πληρώσει. Θα προκύψει ελάφρυνση; Ποιά η φιλοσοφία του;
Δεν συνηθίζω να αποποιούμαι των ευθυνών μου, αλλά ως ΔΗΜΑΡ, μέχρις ώρας, μόνο σε ορισμένα κεφάλαια του νέου φορολογικού προσχεδίου έχουμε κληθεί να συμβάλουμε. Κυρίως σε αυτά που αφορούν τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία, από επιχειρηματική δραστηριότητα και από εκμετάλλευση κεφαλαίου.
Φιλοδοξούμε πριν δοθεί στη δημόσια διαβούλευση να έχουμε μια ουσιαστική συμβολή ώστε η βασική μας προσέγγιση που είναι: «περισσότερους φόρους από όλους για λιγότερους φόρους από τον καθένα» να αποτελέσει και την συνολική φιλοσοφία του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, που θα πρέπει να έλθει στη Βουλή, μετά από ένα επαρκή χρόνο για δημόσια διαβούλευση, για να ψηφιστεί στο τέλος του Ιανουαρίου. Την ώρα που θα διαβάζονται οι γραμμές αυτές δεν είναι δεδομένο ότι οι εκπρόσωποι των κομμάτων θα έχουμε καταλήξει σε συμφωνία.
Από την πλευρά μας, για να αναφερθώ σε δύο κύρια ζητήματα, θα επιμείνουμε ιδιαιτέρως ώστε να υπάρξει διαφορετική φορολόγηση των άτεκνων και αυτών που έχουν παιδιά οικογενειών, τόσο των μισθωτών όσο και των ελευθεροεπαγγελματιών, καθώς και σε διαφοροποίηση της φορολόγησης των νεοεισερχόμενων και χαμηλών εισοδημάτων ελευθεροεπαγγελματιών.
-Υπάρχει ανάγκη για ανασχηματισμό; Ποιά πρέπει να είναι η συμβολή της ΔΗΜΑΡ σε ένα πιο λειτουργικό σχήμα; Με πολιτικά πρόσωπα;
Είναι αναμφισβήτητα προσφιλές θέμα για τα ΜΜΕ ο ανασχηματισμός, αλλά αυτός ανήκει πάντα στην προνομία του πρωθυπουργού και τώρα στην ουσιαστική συνεννόηση με τους άλλους δύο αρχηγούς των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Σε ότι μας αφορά, ως ΔΗΜΑΡ, έχουμε σε όλους τους τόνους τονίσει ότι ο ανασχηματισμός δεν είναι στην τρέχουσα πολιτική μας ατζέντα!
Αυτό που χρειάζεται, στη νέα φάση που έχουμε μπει μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού και τη συμφωνία στο Eurogroup, είναι μια προσήλωση στο Στρατηγικό Σχέδιο Ανάκαμψης, ένα «δέσιμο» του κυβερνητικού έργου και ένας ενεργότερος συντονισμός και συνεννόηση σε όλα τα κυβερνητικά κλιμάκια.
Γιαυτό και αναζητούμε, συνεχώς, το καλύτερο δυνατό οργανωτικό σχήμα ενός συντονιστικού επιτελείου, που σε καμιά περίπτωση δεν θα υποκαθιστά ούτε το ρόλο των υπουργών ούτε του υπουργικού συμβουλίου, αλλά θα συμβάλει στη διασφάλιση μιας κοινής αντίληψης, συνεννόησης και συναπόφασης των τριών κομμάτων. Όταν αυτό επιτευχθεί να είστε βέβαιοι ότι το κυβερνητικό έργο θα μπορέσει να βελτιωθεί κατακόρυφα!
Έχουμε όντως μια θετική αποτίμηση για την απόφαση της 27ης Νοεμβρίου. Μέσα σε όλη αυτή την πεντάμηνη συνεχή αμφισβήτηση και την αγωνία για το αύριο της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας υπάρχει … ένα χαμόγελο. Η διασφάλιση της διετούς επιμήκυνσης του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής από το 2014 στο 2016 και κυρίως η αποδέσμευση των δόσεων για τα 43,7 δις, με πρώτη αυτή των 34,4 δις ως τη 13η Δεκεμβρίου, καθώς και η συμφωνία για όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε το 2020 το ελληνικό χρέος να φτάσει πολύ κοντά στο –ούτως ή άλλως αυθαίρετο- ποσοστό του 120% του ΑΕΠ, παρέχουν αναμφισβήτητα την αναγκαία ανάσα και ανοίγουν την προοπτική αναθέρμανσης της οικονομίας.
Δεν θεωρώ την αγορά των ομολόγων ως γκρίζα ζώνη. Τέτοια θα ήταν αν είχε υπάρξει συμφωνία να επαναγοραστεί το σύνολο του χρέους που κατέχουν οι ιδιώτες, σήμερα ύψους 63,7 δις ευρώ. Τώρα με τα, εντελώς πεπερασμένα, 10 δις η «επιχείρηση επαναγοράς» ομολόγων τριπλάσιας τουλάχιστον αξίας, σε τιμές όχι μεγαλύτερες αυτών της 23/11/12 μπορεί να στεφθεί από επιτυχία μια και τα πλέον επιθετικά hedge funds, και όχι μόνο αυτά, θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να καταγράψουν μεγάλα κέρδη, από την αγορά ως την πώληση, πάνω από 10 ή/και 15 λεπτά, σε κάθε ευρώ απόκτησης ομολόγων! Την «ευκαιρία» αυτή δεν θα θελήσουν να την αφήσουν στα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας, όπως εντελώς κινδυνολόγα εμφανίζεται από μερίδα του τύπου και τα κόμματα της αντιπολίτευσης!
Δεν διαβλέπω για τον λόγο αυτό καμία περίπτωση αποτυχίας!
-Η επιτήρηση είναι ανεκτή;
Για ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα ουσιαστικής συνέχισης της δανειοδότησης της χώρας αλλά και διευθετήσεων, που σε βάθος χρόνου οδηγούν σε μείωση χρέους περίπου 40 δις ευρώ, θα ήταν εντελώς παράδοξο να μην υφίστανται μηχανισμοί ελέγχου και αυτοελέγχου της εφαρμογής των συμφωνιών! Οι παλιές λεβεντιές του τύπου: «του έλληνα ο τράχηλος ζυγό δεν υποφέρει» δεν έχουν θέση σήμερα. Είδαμε που μας έχουν οδηγήσει! Προτιμώ συμφωνίες για εφαρμογές συγκεκριμένων προγραμμάτων, συνεργασία για αξιόπιστες λειτουργίες και θεσμούς ελέγχου για αξιολόγηση, διόρθωση και επανακαθορισμούς στόχων μαζί με τους εταίρους- δανειστές.
Τώρα πλέον- και αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα- θα δοθεί και ο απαραίτητος χρόνος ώστε η κυβέρνηση να μπορέσει να ασχοληθεί με ένα Στρατηγικό Σχέδιο Ανάκαμψης και παρέμβασης σε τρία επίπεδα, όπως άλλωστε απορρέει και από την Προγραμματική Συμφωνία των τριών κομμάτων. Δηλαδή, την αναπτυξιακή ανασυγκρότηση με κοινωνική προστασία, την πάταξη της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, τις αλλαγές- εξυγίανση στο πολιτικό σύστημα και αναδιοργάνωση του κράτους- δημόσιας διοίκησης.
-Φορολογικό Νομοσχέδιο: κόλαφος ή ελάφρυνση; Είστε από τους συνδιαμορφωτές του. Ο κόσμος αδυνατεί, πλέον, να πληρώσει. Θα προκύψει ελάφρυνση; Ποιά η φιλοσοφία του;
Δεν συνηθίζω να αποποιούμαι των ευθυνών μου, αλλά ως ΔΗΜΑΡ, μέχρις ώρας, μόνο σε ορισμένα κεφάλαια του νέου φορολογικού προσχεδίου έχουμε κληθεί να συμβάλουμε. Κυρίως σε αυτά που αφορούν τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία, από επιχειρηματική δραστηριότητα και από εκμετάλλευση κεφαλαίου.
Φιλοδοξούμε πριν δοθεί στη δημόσια διαβούλευση να έχουμε μια ουσιαστική συμβολή ώστε η βασική μας προσέγγιση που είναι: «περισσότερους φόρους από όλους για λιγότερους φόρους από τον καθένα» να αποτελέσει και την συνολική φιλοσοφία του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, που θα πρέπει να έλθει στη Βουλή, μετά από ένα επαρκή χρόνο για δημόσια διαβούλευση, για να ψηφιστεί στο τέλος του Ιανουαρίου. Την ώρα που θα διαβάζονται οι γραμμές αυτές δεν είναι δεδομένο ότι οι εκπρόσωποι των κομμάτων θα έχουμε καταλήξει σε συμφωνία.
Από την πλευρά μας, για να αναφερθώ σε δύο κύρια ζητήματα, θα επιμείνουμε ιδιαιτέρως ώστε να υπάρξει διαφορετική φορολόγηση των άτεκνων και αυτών που έχουν παιδιά οικογενειών, τόσο των μισθωτών όσο και των ελευθεροεπαγγελματιών, καθώς και σε διαφοροποίηση της φορολόγησης των νεοεισερχόμενων και χαμηλών εισοδημάτων ελευθεροεπαγγελματιών.
-Υπάρχει ανάγκη για ανασχηματισμό; Ποιά πρέπει να είναι η συμβολή της ΔΗΜΑΡ σε ένα πιο λειτουργικό σχήμα; Με πολιτικά πρόσωπα;
Είναι αναμφισβήτητα προσφιλές θέμα για τα ΜΜΕ ο ανασχηματισμός, αλλά αυτός ανήκει πάντα στην προνομία του πρωθυπουργού και τώρα στην ουσιαστική συνεννόηση με τους άλλους δύο αρχηγούς των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Σε ότι μας αφορά, ως ΔΗΜΑΡ, έχουμε σε όλους τους τόνους τονίσει ότι ο ανασχηματισμός δεν είναι στην τρέχουσα πολιτική μας ατζέντα!
Αυτό που χρειάζεται, στη νέα φάση που έχουμε μπει μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού και τη συμφωνία στο Eurogroup, είναι μια προσήλωση στο Στρατηγικό Σχέδιο Ανάκαμψης, ένα «δέσιμο» του κυβερνητικού έργου και ένας ενεργότερος συντονισμός και συνεννόηση σε όλα τα κυβερνητικά κλιμάκια.
Γιαυτό και αναζητούμε, συνεχώς, το καλύτερο δυνατό οργανωτικό σχήμα ενός συντονιστικού επιτελείου, που σε καμιά περίπτωση δεν θα υποκαθιστά ούτε το ρόλο των υπουργών ούτε του υπουργικού συμβουλίου, αλλά θα συμβάλει στη διασφάλιση μιας κοινής αντίληψης, συνεννόησης και συναπόφασης των τριών κομμάτων. Όταν αυτό επιτευχθεί να είστε βέβαιοι ότι το κυβερνητικό έργο θα μπορέσει να βελτιωθεί κατακόρυφα!