Σάββατο 18 Μαΐου 2013

ομιλία Κουβέλη στην Κ.Επιτροπή της ΔΗΜΑΡ


Ομιλία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Φώτη Κουβέλη, στη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής της ΔΗΜΑΡ

Η χώρα ξεφεύγει από τον κίνδυνο της χρεοκοπίας. Συνεχίζεται η χρηματοδότηση, γίνονται οι πρώτες, μετά από καιρό, θετικές εκτιμήσεις για το μέλλον της, δημιουργούνται τα πρώτα βασικά στοιχεία σταθεροποίησης.
 Αυτή η νέα φάση δεν ισοδυναμεί με έξοδο από την κρίση. Σηματοδοτεί όμως ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον για την αντιμετώπισή της. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι αφού τώρα δίνουμε τη μάχη από πολύ καλύτερες θέσεις για την σταθεροποίηση και την ανάκαμψη, για την ένταξη της χώρας σε ένα κανονικό πλαίσιο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Δεν χρειάζονται βεβαίως εφησυχασμοί. Η δημοσιονομική προσαρμογή γίνεται με επώδυνα μέτρα και κυρίως με εκρηκτική ανεργία και μείωση των εισοδημάτων. Θεωρούμε όμως ότι η καταστροφολογία των δυνάμεων που αυτοπροσδιορίζονται ως αντιμνημονιακές εκφράζει την αδυναμία διατύπωσης εφαρμόσιμης εναλλακτικής πρότασης και τη διάθεση τους να αναλάβουν «ανορθωτικό» ρόλο μετά από μια καταστροφή.

Η παραμονή της χώρας στο ευρώ προέκυψε ως αποτέλεσμα της πολιτικής συμπαράταξης που υπήρχε μεταξύ δυνάμεων που έχουν διαφορετικές πολιτικές θέσεις, αλλά συμφώνησαν στην προτεραιότητα αυτού του στόχου.
Η διάκριση Αριστεράς - Δεξιάς παραμένει και ακέραιη και επίκαιρη. Ειδικά στη χώρα μας όμως η διάκριση αυτή συμφύεται με τη διάκριση μεταξύ δύο ρευμάτων. Το πρώτο, των δυνάμεων που πολιτεύονται με γνώμονα την παραμονή της χώρας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και το δεύτερο, των δυνάμεων της ανεδαφικής καταγγελίας του μνημονίου, που αδιαφορούν για την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας. Στο εσωτερικό αυτών των δύο ρευμάτων υπάρχουν πολιτικές διαφορές, λειτουργούν δεξιές, κεντρώες και αριστερές δυνάμεις.

Η Δημοκρατική Αριστερά συνδυάζει την αριστερή ταυτότητα και φυσιογνωμία της με την παρέμβαση στις ανάγκες του παρόντος. Αναγνωρίζει το δεσμευτικό πλαίσιο της χώρας και ταυτόχρονα επιχειρεί να το αλλάξει. Αντιστρατεύεται την πολιτική της γενικευμένης λιτότητας και δείχνει τον δρόμο εξόδου από την κρίση με την ανάπτυξη και τη δίκαιη κατανομή των βαρών. Παλεύει για τη σταδιακή απαγκίστρωση από τους επαχθείς όρους του μνημονίου, υποστηρίζει την προώθηση μεγάλων αλλαγών στο κράτος και την οικονομία και το πέρασμα σε ένα νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης.
Επενδύει στον ευρωπαϊκό δρόμο και στην επιτυχία της προσπάθειας εξόδου της χώρας από την κρίση. Παλεύει ώστε η ανάκαμψη της χώρας να γίνει με ανόρθωση της κοινωνίας, εργασιακά δικαιώματα και διάχυση των ωφελειών.

Η αντιμετώπιση της κρίσης χρέους στη χώρα μας συνδέεται με την προώθηση μεταρρυθμίσεων αλλά και με τη γενικότερη ευρωπαϊκή πολιτική. Με τη σημερινή πολιτική τα κράτη της περιφέρειας συνεχίζουν να μαστίζονται από βαθιά ύφεση και υψηλή ανεργία, ενώ η κρίση αγγίζει όλο και περισσότερο τον σκληρό πυρήνα της ευρωζώνης.
Οι κινητοποιήσεις σε όλη τη Νότια Ευρώπη δείχνουν ότι αυτή η πολιτική δεν μπορεί πλέον να αποδώσει. Είναι αδήριτη ανάγκη η σύνδεση της δημοσιονομικής προσαρμογής με την αναπτυξιακή διαδικασία. Είναι απαραίτητες οι μεγάλες πρωτοβουλίες για την κοινή αντιμετώπιση του χρέους.
Πυκνώνουν οι φωνές για την αλλαγή αυτής της πολιτικής. Καταγράφεται τάση τροποποίησης των κυρίαρχων έως τώρα πολιτικών. Για αυτό θεωρούμε αναγκαία την προώθηση κοινών δράσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο όλων των δυνάμεων του ευρύτερου πολιτικού φάσματος, που υποστηρίζουν την αλλαγή των πολιτικών λιτότητας και την προώθηση της οικονομικής και πολιτικής ενοποίησης.
Βεβαίως η Ελλάδα πρέπει να οδεύσει προς την έξοδο από την κρίση σε συνάρτηση με το  πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής αντιμετώπισης της κρίσης. Μια επιπόλαιη αποκήρυξη του προγράμματος προσαρμογής είναι προφανές πως, σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα οδηγούσε σε καταστροφικά αποτελέσματα, σε απώλεια της αξιοπιστίας της χώρας και σε υπαναχώρηση σε θέσεις χρεοκοπίας.
Αντίθετα η χώρα πρέπει να εφαρμόσει το πρόγραμμα προσαρμογής και τις μεταρρυθμίσεις στο κράτος και την οικονομία, ώστε να εξουδετερώσει όλους τους εσωτερικούς λόγους που παρωθούν στη διατήρηση της κρίσης. Να διατηρήσει το θετικό κλίμα που υπάρχει , να καλύψει τους δημοσιονομικούς στόχους του 2013, χωρίς νέα μέτρα μείωσης των εισοδημάτων, και να προετοιμάσει το έδαφος για μια νέα συμφωνία στις αρχές του 2014.
Μια συμφωνία που θα μειώσει δραστικά το χρέος και τις επιβαρύνσεις του, θα ενισχύσει την αναπτυξιακή διαδικασία και θα δώσει νέες δυνατότητες για άσκηση εκτεταμένης κοινωνικής πολιτικής και αποκατάσταση των αδικιών αυτής της πολύχρονης προσπάθειας. Η συμβολή του κόμματός μας σε αυτή την προσπάθεια είναι σημαντική, καθώς με δική μας παρέμβαση ενσωματώθηκε η ρήτρα αντικατάστασης. Οι προσπάθειες αυτές μπορούν να ξεκινήσουν ακόμη και εντός του δεσμευτικού πλαισίου.

Βεβαίως αυτό που έχει να κάνει η χώρα το 2013 δεν είναι μόνο να υλοποιεί το πρόγραμμα προσαρμογής. Ταυτόχρονα πρέπει να αγωνιστεί για να το κάνει αποτελεσματικότερο οικονομικά και δικαιότερο κοινωνικά. Μέσα στην προβλεπόμενη διαδικασία παρακολούθησης της πορείας υλοποίησής του μπορεί και πρέπει να επιδιωχθεί με σθεναρό τρόπο συμφωνία για διορθωτικές κινήσεις που θα εισάγουν μια νέα αντίληψη οικονομικής πολιτικής. 

Η πρόσφατη συμφωνία με την τρόικα και η ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου εκφράζει το αποτέλεσμα των σημερινών συσχετισμών. Θέλαμε η διαπραγμάτευση να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Είναι όμως η πρώτη φορά που υπάρχουν βελτιωτικές ρυθμίσεις και ελαφρύνσεις σε αρκετούς τομείς. Αυτό δεν πρέπει να υποτιμάται. Αντίθετα πρέπει να ενισχύεται.

Θέσαμε μετ΄ επιτάσεως το θέμα της αντικατάστασης του «Ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων επιφανειών» από τον νέο ενιαίο φόρο ακίνητης περιουσίας, που θα είναι προοδευτικός, θα στηρίζεται στις αντικειμενικές αξίες και θα περιλαμβάνει μικρότερες επιβαρύνσεις, αφού θα εντάσσει στη φορολόγηση όλη την ακίνητη περιουσία. Η εξέλιξη της διαπραγμάτευσης δεν έφερε την αντικατάστασή του από το 2013. Επέφερε όμως τη μείωσή του κατά 15%, την απαλλαγή όσων βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας και βεβαίως τη δέσμευση ότι το 2014 θα φορολογηθεί με βάση το νέο ενιαίο φόρο. Για την υλοποίηση της δέσμευσης αυτής θα εργασθούμε το αμέσως επόμενο διάστημα. 

Το ίδιο διάστημα αναδείξαμε την ανάγκη να υπάρξουν έκτακτα και εκτεταμένα μέτρα για την υποστήριξη των ανέργων, ειδικά αυτών που ανήκουν σε νοικοκυριά που δεν έχουν ενήλικα εργαζόμενο. Το ζήτημα υποστηρίχθηκε και από το ΠΑΣΟΚ και τελικά συμπεριλήφθηκε στο νόμο. 

Κρίσιμο ζήτημα της διαπραγμάτευσης αποτέλεσε η διοικητική μεταρρύθμιση. Δεν αποδεχθήκαμε τις ιδεοληπτικές προσεγγίσεις και απαιτήσεις της τρόικα και όσων συντάσσονταν με αυτές. Ταυτόχρονα όμως δεν  υποστηρίξαμε τις παθογένειες του δημόσιου τομέα. Καταστήσαμε σαφές πως δεν επρόκειτο να δεχθούμε αθρόες απολύσεις και μάλιστα χωρίς διαδικασίες και χωρίς το σεβασμό και τις εγγυήσεις του κράτους δικαίου. Αποδεχθήκαμε μια συμφωνία που ενσωματώνει πολλές από τις παραμέτρους που θέσαμε και επιτρέπει να προωθηθούν οι ποιοτικές αλλαγές που είναι αναγκαίες στη δημόσια διοίκηση.

Στις νέες συναντήσεις με τους δανειστές τον Ιούνιο, πρέπει να τεθεί σθεναρά η ανάγκη για τροποποιήσεις μέτρων που επέφεραν αντίθετα από τα προσδοκώμενα οικονομικά αποτελέσματα. Τέτοια είναι η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και η μείωση του φόρου μεταβίβασης στα ακίνητα.
Ειδικά για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, που αποτελεί ήδη αντικείμενο διαπραγμάτευσης με την τρόικα, πρέπει να συμφωνηθεί χωρίς καθυστέρηση ώστε να επιδράσει στη φετινή τουριστική περίοδο. Η μείωση αυτή πρέπει να συνδυαστεί με ένα πλέγμα αποτελεσματικών μέτρων που θα διασφαλίζουν την έκδοση αποδείξεων και την είσπραξη του ΦΠΑ.

Ταυτόχρονα, πρέπει να προχωρήσουν μέτρα που είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση της οξείας κοινωνικής κρίσης. Οι άνεργοι έχουν ανάγκη από πρακτική στήριξη. Πρέπει να υπάρξει ενεργοποίηση των αρμόδιων υπουργείων για αναπροσανατολισμό πόρων του ΕΣΠΑ, με διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Απαραίτητη επίσης είναι η προώθηση προγραμμάτων σχολικής σίτισης και σίτισης του φτωχού πληθυσμού, η σταδιακή εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και η διασφάλιση της πρόσβασης όλου του πληθυσμού στην υγειονομική περίθαλψη.

Η ενίσχυση αναπτυξιακών παρεμβάσεων είναι αναγκαία για την αντιμετώπιση της ύφεσης. Στην κατεύθυνση αυτή πρέπει να διεκδικηθεί αύξηση και καλύτερη διοχέτευση της χρηματοδοτικής υποστήριξης προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενεργότερος ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και διεύρυνση της μεταβίβασης πόρων. 

Οι μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητες για να επιτευχθεί η έξοδος από την κρίση. Είναι ένα πεδίο όπου συγκρούονται πολιτικές και αντιλήψεις. Ο χαρακτήρας τους συνιστά ένα κομβικό ζήτημα και αποτελεί μια προβολή της μεταμνημονιακής Ελλάδας στο παρόν. Το αν οι μεταρρυθμίσεις στο κράτος και την οικονομία θα επαναθεμελιώσουν τα δημοκρατικά  και κοινωνικά δικαιώματα ή αν θα τα συρρικνώσουν , είναι ζήτημα πραγματικό και βαρύνουσας πολιτικής σημασίας.

Οι θέσεις μας υπέρ των μεταρρυθμίσεων δεν ευθυγραμμίζονται με τις θέσεις των εταίρων μας. Ταυτόχρονα, οι διαφοροποιήσεις μας δεν σχετίζονται με την προστασία του προηγούμενου καθεστώτος, των παθογενειών και της ακινησίας.
Υπάρχει ανάγκη για μεγάλες μεταρρυθμίσεις εξορθολογισμού και δημοκρατικής εμβάθυνσης. Στόχοι μας είναι:
ü Η αντιμετώπιση των φαινομένων διαφθοράς και η ενίσχυση της διαφάνειας για τη θωράκιση του πολιτικού συστήματος, με καταπολέμηση της διαφθοράς σε τομείς αμέσου κινδύνου και υψηλών οικονομικών αποτελεσμάτων, όπως είναι η υγεία, οι προμήθειες, το λαθρεμπόριο, η φοροδιαφυγή, οι πολεοδομίες και η δημόσια διοίκηση.

ü Η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και του κοινωνικού κράτους. Η ευρεία φορολογική μεταρρύθμιση που θα επιμερίσει δίκαια τα φορολογικά βάρη και δεν θα καταπνίγει τις αναπτυξιακές προοπτικές. Η δομική αναδιάρθρωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και η πάταξη της φοροδιαφυγής.


ü Το πέρασμα στην ανάπτυξη μέσα από δράσεις όπως η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών, η διαμόρφωση ενός προγράμματος διασφάλισης ρευστότητας, η επιστροφή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, είναι κρίσιμης σημασίας για την επιβίωση των επιχειρήσεων και την αναζωογόνηση τους.
ü Η αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ τα επόμενα 2 χρόνια και η μεταρρύθμιση του συστήματος διαχείρισης του πλαισίου στήριξης ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα και η πολλαπλασιαστική τους επίδραση είναι σημαντικές παράμετροι.

ü Οι αλλαγές στο πολιτικό σύστημα, όπως έχουμε επανειλημμένα τονίσει, αποτελούν θεμέλιο λίθο της προσπάθειας για έξοδο από την κρίση. Στο πλαίσιο αυτό, η καθιέρωση της απλής αναλογικής, ο έλεγχος του πολιτικού χρήματος και η αντιμετώπιση της αντιδημοκρατικών και ακροδεξιών πρακτικών είναι θέματα καθοριστικής σημασίας.


Το πολιτικό σύστημα της χώρας πρέπει να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα ρατσισμού και βίας απέναντι στους μετανάστες. Ταχθήκαμε υπέρ της άμεσης υπερψήφισής του αντιρατσιστικού νόμου καθώς κρίνουμε πως η αυστηροποίηση του νόμου είναι μονόδρομος. Εξάλλου το περιεχόμενο του νόμου αυτού λαμβάνει υπόψη του αυτό που σε όλες τις προηγμένες δημοκρατικές χώρες είναι κεκτημένο. Η Δημοκρατία εκτός από την ανοχή έχει και κανόνες διακαίου. Κανόνες που πρέπει να τηρούνται και να είναι σεβαστοί από όλους. Δεν θα επιτρέψουμε την μετατροπή της Ελλάδας σε έναν τόπο ρατσιστικής βίας και μισαλλοδοξίας.

Για να ανταποκριθούμε σε αυτούς τους πολιτικούς στόχους, να λειτουργήσουμε ως επισπεύδουσα δύναμη των μεταρρυθμίσεων και να πρωταγωνιστήσουμε στην προώθηση ενός νέου σχεδίου εθνικής ανασυγκρότησης, πρέπει να αναβαθμίσουμε την παρέμβαση μας στο κυβερνητικό έργο. Σε όλους τους τομείς του κυβερνητικού έργου.
Στόχος των παρεμβάσεων μας στο κυβερνητικό έργο δεν είναι η επικοινωνιακή διαχείριση θεμάτων, αλλά η επίτευξη αποτελεσμάτων στην αντιμετώπιση των προβλημάτων. Βεβαίως όταν θέτουμε ένα ζήτημα δεν έχουμε δεδομένη την επιτυχία. Ο βαθμός επιτυχίας σε κάθε παρέμβαση είναι ανοικτό ζήτημα. Το κάνουμε όμως και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε για να επιδράσουμε στην ασκούμενη πολιτική, να προωθήσουμε λύσεις άμεσες, αλλά και να προετοιμάσουμε λύσεις σε επόμενο χρόνο.
Θεωρούμε αυτονόητο ότι η στήριξή μας στην κυβέρνηση πρέπει να έχει αντίκρισμα στις εφαρμοζόμενες πολιτικές. Να εκφράζεται με συγκεκριμένα αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας. Αυτό βεβαίως συναρτάται κάθε φορά και με τα όρια των διαπραγματεύσεων με την τρόικα και το συσχετισμό δύναμης μέσα στην κυβέρνηση.

Υπάρχει όμως και ζήτημα – και πρέπει να αντιμετωπιστεί - ελλιπούς παρουσίασης των παρεμβάσεων μας και των αποτελεσμάτων που επιφέρουν
Το επόμενο διάστημα οι παρεμβάσεις μας πρέπει να πολλαπλασιαστούν και να στοχεύσουμε στην αύξηση της αποτελεσματικότητας τους. Πρέπει να είναι πολύμορφες και ολοκληρωμένες, δηλαδή να αφορούν στη ροή πολιτικής επικοινωνίας, στο κυβερνητικό εκτελεστικό και νομοθετικό έργο, στην κοινοβουλευτική δραστηριότητα και στις δραστηριότητες μέσα από μαζικούς φορείς.

Είναι γεγονός πως ο σχηματισμός αυτής της κυβέρνησης είναι μία νέα κατάσταση για τα ελληνικά δεδομένα. Αυτό δεν σημαίνει όμως απουσία προσπαθειών για αρτιότερη και ομαλή λειτουργία της κυβέρνησης. Αυτό δεν εξαντλείται στα πρόσωπα που συγκροτούν την κυβέρνηση. Αφορά πρωτίστως σε πολιτικές, στοχοθεσία, διαδικασίες σχεδιασμού και παραγωγής έργου. Τα προβλήματα που έχουν καταγραφεί πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο συντονισμός μεταξύ των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση πρέπει να είναι πιο συστηματικός. Η συστηματικότητα αυτή επιβάλλεται, προκειμένου να είναι πιο ουσιαστική η πολιτική συνεννόηση των τριών κομμάτων και κατά συνέπεια αποτελεσματικότερο το κυβερνητικό έργο. Η δημιουργία ενός άτυπου συντονιστικού οργάνου πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει.

Η έξοδος της χώρας από την κρίση απαιτεί όλο το πολιτικό σύστημα να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Πιστεύουμε βαθιά στη συνεργατική διάθεση και αντιμαχόμαστε την πόλωση. Θεωρούμε πως οι αντιπαραθέσεις πρέπει να αφορούν τα πραγματικά ζητήματα, μακριά από επικοινωνιακές στοχεύσεις και δημαγωγίες που εξυπηρετούν μικροκομματικά οφέλη.

Η αντιπολίτευση βρίσκεται μακριά από αυτές τις απαιτήσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί γενικευμένη πολιτική αντιπαράθεση. Ασαφείς δεσμεύσεις, ομιχλώδεις εξαγγελίες και επένδυση στην πολιτική και κοινωνική ένταση δεν συνιστούν ρεαλιστική αντιπρόταση εξουσίας. Είναι ευδιάκριτη η πολυγλωσσία του, ακόμη και για τα πλέον βασικά ζητήματα που αφορούν τη χώρα. Στρατηγικές αποφάσεις και προγραμματικό σχέδιο αποτελούν πεδίο των εσωκομματικών του διενέξεων.

Οι αντιδράσεις κοινωνικών ομάδων έναντι των μεταρρυθμίσεων γίνονται στο έδαφος πραγματικών προβλημάτων. Συνυπάρχουν αντιδράσεις του παλιού παθογόνου συστήματος, μαζί με αντιδράσεις που εκφράζουν βιοτικά αδιέξοδα των ανθρώπων. Η θέση μας υπέρ του διαλόγου, είναι μια κατεξοχήν δημοκρατική στάση που φανερώνει την αντίληψή μας για τον τρόπο επίλυσης των ζητημάτων.

Στο ζήτημα των απεργιακών κινητοποιήσεων των καθηγητών, ιδιαίτερα τις μέρες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, είπαμε ευθύς εξαρχής πως διαφωνούμε με την απεργιακή κινητοποίηση. Θεωρήσαμε την απόφαση αυτή μια ακραία συνδικαλιστική επιλογή. Καταθέσαμε εναλλακτικές προτάσεις και πιστεύουμε ότι υπήρχε η δυνατότητα και έπρεπε να βρεθεί κοινός τόπος και να λυθούν οι διαφορές με συναίνεση. Προτείναμε την κανονική διεξαγωγή των εξετάσεων χωρίς επιστράτευση και στη συνέχεια μέσα από ουσιαστικό διάλογο να υπάρξουν οι τελικές ρυθμίσεις που θα λάβουν υπόψη όσες ενστάσεις είναι δικαιολογημένες και μπορούν να αντιμετωπιστούν. Η θέση μας αυτή για διάλογο επί των συγκεκριμένων ζητημάτων παραμένει και μετά την απόφαση της ΟΛΜΕ για αναστολή της απεργίας.

Θεωρούμε θετικό γεγονός την υπογραφή νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας , στη δυσμενή για τους μισθωτούς συγκυρία . H υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης με τη διατήρηση των θεσμικών ρυθμίσεων των προηγούμενων συμβάσεων, καθώς και του επιδόματος γάμου(10%) αποτελούσε τη στοιχειώδη συνεισφορά των εργοδοτικών οργανώσεων στην κοινωνική συνοχή.
Η επιλογή του ΣΕΒ να διαχωρίσει τη θέση του από τις άλλες εργοδοτικές οργανώσεις και να μην υπογράψει σύμβαση, για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, αναδεικνύει μια κοντόθωρη, συντεχνιακή και άκρως συντηρητική προσέγγιση των εργασιακών σχέσεων στη δοκιμαζόμενη από την ύφεση και την ανεργία χώρα μας . Σε κάθε κλάδο παραγωγής, εργοδότες και εργαζόμενοι πρέπει να προχωρήσουν με την άμεση υπογραφή κλαδικών και επιχειρησιακών συμβάσεων και  στη διασφάλιση των θεσμικών ρυθμίσεων που έχουν στο παρελθόν υπογράψει.


Η έξοδος της χώρας από την κρίση πρέπει να γίνει με ενισχυμένο ρόλο των δυνάμεων που έχουν δημοκρατικό και κοινωνικό προσανατολισμό.
Η Δημοκρατική Αριστερά θα πρωταγωνιστήσει στην ανασυγκρότηση του χώρου του δημοκρατικού σοσιαλισμού. Αυτή μας η προσπάθεια δεν αφορά συμπράξεις μας με άλλα κόμματα ή εκχώρηση της πολιτικής μας αυτονομίας. Αφορά τη σχέση της Δημοκρατικής Αριστεράς με ένα αστερισμό κινήσεων και προσώπων που θα συσπειρωθούν με βάση τη φυσιογνωμία και το περιεχόμενο του δημοκρατικού σοσιαλισμού. Αφορά τη δημιουργία μιας ευρείας συμμαχίας δυνάμεων της δημοκρατικής αριστεράς, της πολιτικής οικολογίας και του τμήματος της σοσιαλδημοκρατίας που απορρίπτει πολιτικές και πρακτικές που οδήγησαν στην κρίση.

Η συμμαχία αυτή  πρέπει να οικοδομηθεί στη βάση της ανάπτυξης ενός ουσιαστικού διαλόγου για συγκεκριμένα ζητήματα και κοινή δράση στα πολιτικά και κοινωνικά μέτωπα. 

Καλούμε τους δημοκρατικούς και προοδευτικούς πολίτες, πολιτικές κινήσεις και συλλογικότητες , σε κοινή πολιτική δράση. Απευθύνουμε κάλεσμα συστράτευσης και όχι απαραίτητα ένταξης στη Δημοκρατική Αριστερά, καθώς ο στόχος που θέλουμε να υπηρετήσουμε είναι μεγάλος. Στόχος που χρειάζεται ευρείες πλειοψηφίες, αλλά και νέες πρακτικές και συγκλίσεις. Για το σκοπό αυτό αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες , στο αμέσως επόμενο διάστημα , για την εκκίνηση ενός διαλόγου γύρω από τα σημαντικά θέματα της αναγκαίας συνταγματικής αναθεώρησης, συμπεριλαμβανομένου και του εκλογικού νόμου, τα θέματα της μεταρρύθμισης του κράτους και της οικονομίας, καθώς και τα θέματα της ευρωπαϊκής πορείας και προοπτικής σε ευρωπαϊκή κατεύθυνση.

Στην κατεύθυνση αυτή πρέπει να ενισχύσουμε την εξωστρέφειά μας. Να καταστούμε ένα ανοιχτό κόμμα, με αναβαθμισμένες διαδικασίες υποδοχής πολιτών που θέλουν να συνεισφέρουν. Να γίνουμε ο εμβρυουλκός των εξελίξεων στον ευρύτερο χώρο του δημοκρατικού σοσιαλισμού.
Για να ανταποκριθούμε στους πολιτικούς μας στόχους πρέπει να ενισχύσουμε τις συλλογικές διαδικασίες και να αναβαθμίσουμε τις διαδικασίες παραγωγής συγκεκριμένης πολιτικής και δημόσιας παρέμβασης του κόμματος σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο.
Οι στόχοι και οι κατευθύνσεις που θέσαμε για τα ζητήματα αυτά στην προηγούμενη Κεντρική Επιτροπή παραμένουν σε ισχύ και θα πρέπει τα όργανα του κόμματος να εργασθούν με συστηματικό τρόπο για την προώθηση τους.

Πρέπει να προχωρήσουν η ενίσχυση της πολιτικής μας παρουσίας, η αναβάθμιση της επεξεργασίας συγκεκριμένων προτάσεων, η βελτίωση της παρουσίασης των θέσεών μας, η πραγματοποίηση συναντήσεων και η παρουσίαση των θέσεων του κόμματος σε όλους τους νομούς και η πραγματοποίηση θεματικών εκδηλώσεων.

Η Εκτελεστική Επιτροπή και το οργανωτικό γραφείο έχουν ήδη προγραμματίσει σειρά δραστηριοτήτων. Πρέπει μέσα στην επόμενη εβδομάδα να οριστικοποιηθεί ο προγραμματισμός δράσης μας για το επόμενο δίμηνο. Το διάστημα αυτό πρέπει να ολοκληρωθούν οι συνδιασκέψεις των περιφερειακών οργανώσεων και να ανασυγκροτηθούν τα περιφερειακά όργανα.

Επίσης πρέπει να εξετασθεί η παρέμβασης μας στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να ξεκινήσει η συζήτηση για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, α΄ και β΄ βαθμού, που δεν πρέπει να αναβληθούν αλλά να γίνουν στην ώρα τους, όπως ο νόμος ορίζει. Οι αυτοδιοικητικές δυνάμεις που πρόσκεινται στη Δημοκρατική Αριστερά είναι αυτές που θα αποφασίσουν την πολιτική των συμμαχιών και των συνεργασιών τους, χωρίς κανένα στερεότυπο και εκ των προτέρων αποκλεισμούς. Ο χώρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι το πρόσφορο πεδίο συνθέσεων. Αυτός ο χώρος δεν προσφέρεται για κομματισμούς.

Κάνουμε ένα δύσκολο αγώνα. Έναν αγώνα ευθύνης έναντι της κοινωνίας και της χώρας. Σε αυτό το δρόμο θα συνεχίσουμε. Κινητοποιώντας όλο το δυναμικό του κόμματος. Αξιοποιώντας τη διαθεσιμότητα νέων φίλων μας. Επικοινωνώντας με ό,τι καλύτερο διαθέτει η ελληνική κοινωνία.
Η Δημοκρατική Αριστερά έρχεται από μακριά. Τιμά τις καλύτερες παραδόσεις της Αριστεράς και ανοίγει νέους δρόμους για το αύριο.